Navigation Huvudinnehåll Sök Öppettider Kontakta oss

Library live: Läskris eller inte?


Publicerad den 14 april 2025

En ny undersökning från Chalmers visar att majoriteten av Sveriges studenter läser och förstår sin kurslitteratur väl, men yngre studenter läser mindre än sina äldre studiekamrater. Studien, gjord av Hans Malmström och Christian Stöhr, ger viktiga insikter i debatten om en påstådd läskris inom högre utbildning.

Vad: Lunchföreläsning med Hans Malmström, biträdande professor vid Fackspråk och kommunikation

När: 19 maj, klockan 12:15 – 13:00

Var: Seminar 1, Chalmers huvudbibliotek, Hörsalsvägen 2 eller via Zoom: 
https://chalmers.zoom.us/j/8468339450
(Lösenord: 190286)

Hans Malmström forskar i gränslandet mellan tillämpad språkvetenskap och lärande. Hans forskning behandlar huvudsakligen aspekter av andraspråksinlärning (särskilt akademisk vokabulär och terminologi) i akademiska lärandemiljöer där engelska används som undervisningsspråk. En annan del av Hans forskning undersöker hur språk och kommunikation som integreras på ett medvetet sätt i ämneslärandet påverkar lärandet. 

Du har precis släppt en rapport om studenters akademiska läsvanor. Vilka iakttagelser vill du lyfta fram?

-Studenter läser det mesta av kurslitteraturen, och en överväldigande majoritet tycker också att det är enkelt att läsa och förstå litteraturen, så länge texterna är på svenska. På goda grunder kan vi ifrågasätta omfattningen av den påstådda läskrisen bland studenter inom högre utbildning.  

Var det något av resultaten som förvånade dig extra mycket?

-Att studenter i så hög utsträckning föredrar att läsa kurslitteratur på svenska - oavsett ämnesområde - manar till eftertanke. Lärare som ska välja litteratur till en kurs gör klokt i att överväga svenskspråkiga texter, eller i vart fall presentera alternativ till engelska texter.    

Denna typ av forskning, med fokus på studenters läsning, är efterfrågad av många intressenter – kommer du att fortsätta att undersöka denna fråga?

-Absolut. Vid lunchföreläsningen delar jag också preliminära resultat från annan läsforskning där vi frågor oss följande: Vilka förväntningar finns det på studenters läsande av akademiska texter från lärare? Vilka typer av texter handlar det om? Hur mycket förväntas studenterna läsa? I vilken omfattning används texter på svenska, engelska respektive andra språk? Hur rimmar lärares förväntningar om akademisk läsning med studenternas läsförmåga och läsvilja?    

 

Hans Malmström

https://www.chalmers.se/personer/mahans/

Läs Chalmers pressmeddelande

Chalmers