Navigation Huvudinnehåll Sök Öppettider Kontakta oss

Avgifter & betalning


Som låntagare lånar du alltid gratis på Chalmers bibliotek. Men om boken eller böckerna du lånar är försenade är du tvungen att betala en övertidsavgift. Om du har tappat bort en bok är du också tvungen att ersätta boken. Det är med andra ord bra att hålla koll på lånetiden!

Försenad återlämning och förkommet material

Om lånat material inte återlämnas i tid skickar biblioteket ut påminnelser på e-post. Vi skickar ut 4 påminnelser under tre veckor och därefter betraktar vi materialet som förkommet. Då utgår en schablonavgift på 600 kr samt en administrationsavgift på 200 kr per bok. I samband med sista påminnelsen spärras du från vidare lån tills avgiften eller avgifterna är betalade. Om boken återlämnas så behöver du enbart betala administrationsavgiften på 200 kr/bok. 

Betalning

Betalningen sker via Chalmers webbshop. Välj alternativet "Chalmers Library - Fees" för att komma till betallösningen. Du hittar också länken i ditt sista meddelande från biblioteket, dvs när du har en avgift att betala.  

Kontakt

Har du frågor om din övertidsavgift, så kan du alltid kontakta biblioteket på support.lib@chalmers.se

Betalningsexempel

Steg 1 - I det första steget väljer du vad du vill betala för. Vi har tre alternativ. Har du lämnat tillbaka din sena bok, så väljer du alternativ 1 där du enbart betalar en övertidsavgift. Om du inte hittar din bok måste du även betala en ersättningsavgift, välj då alternativ 2. 

Hur du betalar för din administrationsavgift, steg 1.

Steg 2 - Här väljer du hur många försenade böcker du ska betala för. 


Hur du betalar för din administrationsavgift, steg 2.

Steg 3 - Välj alternativet "Guest" för att gå vidare. 


Hur du betalar för din administrationsavgift, steg 3.

Steg 4 - Välj det enda alternativet och klicka "Continue". 


Steg 4.

Steg 5 - Fyll i dina kontaktuppgifter.

 

Steg 5 - Fyll i dina kontaktuppgifter

Steg 6 - Fyll i bokens streckkoder (barcodes). Streckkoderna hittar du i det sista mejlet du fick från biblioteket. Rubriken på mejlet är "Ditt bibliotekskonto är spärrat!". 

 

Steg 6 - Fyll i Barcodes

Steg 7 - Kontrollera att alla uppgifter stämmer och att det är rätt streckkoder angivna. 

 

Steg 7 - Kontrollera dina uppgifter

Steg 8 - Välj "Pay online". 

 

Steg 9 - Fyll i dina kreditkortsuppgifter och betala. 

 

 

Steg 10 - Visa upp ditt betalningskvitto på något av våra bibliotek om du vill bli av med spärren direkt. Annars tas spärren bort inom en arbetsdag. 

 

Chalmers