Altmetri
Altmetri står för ”alternative metrics” och är ett komplement till traditionella citeringsbaserade indikatorer.
Altmetri ger en bild av hur mycket uppmärksamhet ett vetenskapligt verk får i olika typer av informationskanaler som till exempel Facebook, X, bloggar och nyhetsmedier.
Två huvudsakliga aktörer inom altmetri är Altmetric.com och Plum analytics.
Exempel på olika altmetri-källor:
- sociala nätverk (t ex ResearchGate)
- sociala bokmärken (t ex Mendeley)
- delning av sociala data (t ex Figshare)
- bloggar
- mikrobloggtjänster (t ex X)
- wikis (t ex Wikipedia)
- rekommendationer och peer-reviews (F1000)
Data från altmetriska analyser kan till exempel användas för att:
- Visa på en bredare påverkan och engagemang i finansieringsansökningar och i ditt CV.
- Ta reda på vilka som diskuterar din forskning och vad de säger.
- Bevaka intresset för och spridningen av din forskning i sociala medier, både nationellt och internationellt.
Kontakta oss
Om du önskar få denna analys för din organisation kontakta oss på: bibliometrics.lib@chalmers.se