Sociala medier för forskare
Att vara engagerad i sociala nätverk för akademiker kan bidra till ökad synlighet samt att din forskning sprids till en bredare publik. Det kan likafullt vara tidskrävande att vara aktiv på alla webbplatser, så välj en eller två som passar dina behov och syften.
Sociala nätverk för forskare
I sociala nätverk för akademiker kan du ta kontakt och samarbeta med kollegor, medförfattare och experter inom din disciplin. Du kan ställa in notiser för mottagna citeringar eller nya publikationer inom ditt forskningsområde, få uppdateringar om stipendier och bidrag och utforska potentiella samarbetspartner för ditt nästa forskningsprojekt. På flera sajter är innehållet öppet för alla, men i Scopus och Web of Science krävs ett institutionellt medlemskap för åtkomst.
Academia.edu och ResearchGate är välkända bland forskare. På dessa webbplatser kan du ladda upp dina publikationer, abstracts och länkar samt söka upp andra forskare.
Det är ditt ansvar som uppsatsförfattare att se till att du har de lagliga rättigheterna att ladda upp din publikation till en kommersiell webbplats, som till exempel ResearchGate och Academia. Om du är osäker på upphovsrätten, sök i Sherpa/Romeo och leta upp den tidskrift du publicerat i. Där ser du alla eventuella restriktioner som utgivaren har lagt på din artikel. Om du fortfarande är osäker, kontakta research.lib@chalmers.se för rådgivning.
Skaffa och underhåll en Google Scholar-profil
För att hålla reda på dina publikationer och citeringar kan du välja att registrera en Google Scholar-profil. En Google Scholar-profil kan liknas vid en kombination mellan ett författar-ID och en akademisk social nätverkssajt. Om du har en profil på Google Scholar kommer dina publikationer högst upp i sökresultaten. När du väl har skapat en profil är det viktigt att kontrollera den regelbundet, då de automatiska uppdateringarna inte alltid är korrekta. Instruktioner om hur du skapar och underhåller profiler på de vanligaste plattformarna finns i vår guide Be visible in the era of open access and social media (pdf, 1.2 Mb).