Navigation Huvudinnehåll Sök Öppettider Kontakta oss

Tillgång till e-resurser


Som student eller anställd på Chalmers har du tillgång till e‑resurser genom ditt Chalmers ID (CID). Du kommer åt bibliotekets databaser, e‑böcker och e‑tidsskrifter var du än befinner dig. Övriga personer når e‑esurser från publika datorer på biblioteket.

Söka e-resurser

Ett bra ställe att starta din sökning är sökrutan överst på bibliotekets webbplats. Via sökträfflistan kan du klicka på länkar till artiklar, e‑böcker eller databaser.

Om du söker på webben utan att gå via bibliotekets webbplats rekommenderar vi webbläsartillägget LibKey Nomad. Det är framför allt användbart när du är utanför campus.

Det är också möjligt att söka direkt hos flera förlag och databaser efter e‑resurser genom att logga in med CID genom tjänsten Openathens. För att logga in välj inloggningsalternativ "Sign in via your institution", "OpenAthens" eller liknande på leverantörernas webbplatser. Om du får upp flera Chalmers att välja på, välj Chalmers Library.

Inställningar i Google Scholar

Du kan också använda Google Scholar för att söka vetenskapliga artiklar. För att få tillgång behöver du göra en inställning:

  1. Välj inställningar i Google Scholar
  2. Välj ”Bibliotekslänkar”
  3. Sök upp “Chalmers Tekniska Högskola Biblioteket – Fulltext @ Chalmers.se”

Har du problem att nå e‑resurser?

Om du stöter på problem med att komma åt en e‑resurs, kontrollera följande:

  • Kontrollera att du är aktiv student/anställd i Chalmers system. Kontakta din institution om något inte stämmer. Om du har slutat på Chalmers har du inte längre tillgång till e‑resurser på distans.
  • Sök efter e-resurser via sökrutan på bibliotekets webbplats. Du kan även söka efter databaser där. Använder du något annat sätt att söka e‑resurser går det inte att säkerställa åtkomst.
  • Rensa cache och cookies i din webbläsare. Du kan också prova att använda inkognitoläge/privat surfning i din webbläsare för att testa om tidigare lagrad information har skapat problem.
  • Prova en annan webbläsare.

Om du fortfarande inte kan komma åt e‑resursen ber vi dig att mejla biblioteket. Inkludera information om vilken e‑resurs du försöker nå samt en skärmdump som visar eventuellt felmeddelande.

Användningsvillkor

E-tidskrifter

Du får skriva ut och ladda ned enstaka artiklar ur e‑tidskrifter för eget bruk i icke-kommersiellt studie- eller forskningssyfte.

E-böcker

E-boksleverantörerna har olika system. Rättigheter för vad du får skriva ut och ladda ned varierar.

Utskrifter och nedladdning av "en rimlig del" av e‑boken för eget bruk i icke-kommersiellt studie- eller forskningssyfte är oftast tillåtet, men i vissa fall kan du endast skriva ut eller ladda ned ett fåtal sidor.

En del leverantörer tillåter att hela böcker laddas ned för offline-läsning. E‑böckerna får dock aldrig skickas vidare till någon annan.

I listan över e‑boksplattformar finns specifik information och användningsvillkor för respektive plattform.

Inte student eller anställd på Chalmers?

Även om du inte är student eller anställd på Chalmers har du möjlighet att ta del av e‑resurser i personligt studiesyfte. Det kräver att du är på plats på biblioteket och använder de publika datorerna. Du behöver ha ett bibliotekskonto för att kunna logga in med ditt personnummer eller lånekortsnummer samt tillhörande pinkod.

Ett antal publika datorer finns tillgängliga på Huvudbiblioteket, Johanneberg och på Chalmers Lärandetorg i Kuggen, Lindholmen.

Chalmers